Pressmeddelande från Tension Graphics 2015-07-15

Spelföretag i Falun utvecklar ”superapp” för Swedish Open i samarbete med Ericsson

-          Förstasidan i Aftonbladets sportbilaga kallade den för ”Superappen”

-          ”En oerhört häftig upplevelse. Vi flyttar sportupplevelsen in i en ny dimension”, säger Aftonbladets affärsområdeschef Jan Scherman.

Efter framgångarna med den officiella live-appen under skid-VM i Falun har Tension Graphics fått i uppdrag av Ericsson att utveckla ytterligare en app, denna gång för damernas tennis i Båstad, Collector Swedish Open.

-Vi har fått lov att anställa fler medarbetare, vilket är fantastiskt kul! VM i Falun har varit en rejäl boost för oss, säger Magnus Björkman, VD och ägare för Tension Graphics

Teknologin bygger på Ericssons Networked Event Platform som tillgängliggör bl.a. TV-strömmar, live-resultat, statistik och lokal data som t.ex. badtemperaturer och sevärdheter. Tension Graphics har i tätt samarbete med Ericsson utvecklat appen.

Appen är helt gratis, Live-strömmarna har även kommentatorspår och man kan fritt välja kamera under livesändning, samtidigt som man har statistik och placeringar uppdaterade i realtid. Utöver detta kan man även få nyheter presenterade i form av video och text i ett inbyggt Newsroom.

En knapp månad efter skid-VM i Falun fick Tension Graphics en förfrågan från Ericsson om att utveckla en liknande app för damernas tennis i Swedish Open. I slutet av april påbörjades projektet och en färdig version fanns ute publikt den 1:a juli.

-Det borde egentligen inte gå att producera en så komplex app på så kort tid, men vi har fantastiska medarbetare som har jobbat stenhårt och målinriktat, det är nästan så man blir lite rörd, säger Jon Bylund, projektledare på Tension Graphics.

Närmare 60 testreleaser, över 4000 versioner, över 300 timmar 3D-modellering och 350.000 rader kod har producerats under projektiden.

En demonstrationsvideo kommer inom kort att finnas tillgänglig på Tensions hemsida www.tension.se

Ericsson kommer även att demonstrera appen i Båstad på ”Executive Media Summit” mellan den 17:e och 19:e juli i Båstad, där representanter från Google, HBO, BBC, Discovery Networks, MGM, MTG, Walt Disney Co., UEFA, Aftonbladet, China Network Television, Deezer, Fox och United Screens kommer medverka.

Ladda ner Collector Swedish Open:
Android:
iOS: https://itunes.apple.com/us/app/collector-swedish-open/id993648799?ls=1&mt=8

Ericssons pressmeddelande: http://www.ericsson.com/news/1935440

Aftonbladets artikel: http://www.aftonbladet.se/sportbladet/tennis/article21109396.ab

För mer information, kontakta:

Tension Graphics:

Magnus Björkman