top of page

VITS: Digitalt berättande för kultur, turism och platsutveckling

  • Emma Tranevik
  • 8 aug.
  • 2 min läsning
VITS logga på suddig bild

Hur förnyar man kulturarv för en digital generation?


Med VITS har TENSION utvecklat en teknisk plattform som gör det möjligt för kulturarvsinstitutioner, destinationer och företag inom besöksnäring att skapa fördjupade, interaktiva och platsbaserade upplevelser som engagerar dagens publik.


Utmaningen

Många av Sveriges (och Europas) kulturella miljöer och museer har fantastiska historier att berätta, men de saknar verktygen för att nå ut till en digitalt van besökare. Många turistmål behöver också ha ett digitalt alternativ för de besökare som inte kan komma till platsen personligen på grund av avstånd eller fysiska hinder, eller att besöksmålet inte kan ta emot besökare på grund av platsens skick. Så hur kan man förvandla fysiska platser till levande, interaktiva upplevelser utan att tumma på autenticitet?


Lösningen: En plattform för upplevelsedriven & digital turism

VITS är en mobilbaserad plattform för storytelling, gamification och platsbaserat innehåll. Genom att kombinera interaktiv design, grafik i spelmotorer och gps-positionering skapas skräddarsydda digitala turism-upplevelser för varje plats.


Plattformen används idag inom:


  • Kulturarv

    Carl Larsson-gården och Anders Zorns museer använder VITS för att förvandla fysiska miljöer till levande historier som besökare kan interagera med direkt i sin mobil. Med guidade 360-turer kan användarna stiga in i museet med berättande i flera lager, lära sig om besöksmålet i engagerande spel och utforska konstverk i 3D-modeller som kan granskas i annars oåtkomliga vinklar.


  • Turism & destinationsutveckling

    Travel Guide Dalarna erbjuder interaktiva digitala guider och gamifierade tips för lokala smultronställen, vilket hjälper turister att upptäcka mer. Med VITS kan besökare utforska platserna digitalt med dynamisk berättande, röststyrd navigering och integrerade spel-element, såsom frågesporter och "achievements", vilket uppmuntrar till besök i verkliga livet.

  • UNESCO & kulturmiljöer

    Plattformen används för att berätta om Världsarvet i Falun på ett tillgängligt och engagerande sätt. Bland annat genom att skapa en pedagogisk virtuell rundtur i den historiska Koppargruvan, med flerspråkigt stöd, interaktiva kartor och lager av historiska rekonstruktioner som förklarar gruvans globala påverkan över århundraden.



Resultatet

VITS har visat att kombinationen av mobil teknik, grafisk innovation och kulturarv kan skapa upplevelser som:


  • Ökar besöksengagemang och förståelse

  • Bidrar till återbesök och längre vistelser

  • Förnyar bilden av en destination utan att förlora dess identitet



Teknik för kulturens framtid

Genom VITS har TENSION skapat ett ramverk för hur man med digital teknik kan förstärka, snarare än ersätta, det fysiska kulturmötet.


För mer information om de olika projekten som är utvecklade på VITS-plattformen, klicka här.

 
 
bottom of page